Mu lemmikraadiojaam on praegu BBC raadio 4. Seal on juttu, aga see ei ole meie jaoks igav ja igapäevane siinne päevapoliitika. Seal on pisut muusikat ja väga head jutusaated. Olen juba rääkinud toiduprogrammist . Ning pühapäeviti on seal ka üks väga tore saade, Desert Island Disks. Saade on pika ajalooga ja suur osa arhiivist on kättesaadav koduleheküljel. Ning see on sageli väga nauditav saade. On juttu inimesest, kes on kuskile jõudnud, ning mängitakse talle olulist muusikat. Saate idee on järgmine: külalisele tehakse ettepanek tuua saatesse 8 lugu, mida ta võtaks kaasa üksikule saarele. Veel on tal võimalik kaasa võtta üks raamat ja üks luksus. Inimesed võtavad kaasa neile olulise, tähendusliku muusika ja räägivad iseenda elust. Sageli on muusika seotud konkreetsete hetkedega nende elus või neile oluliste inimestega. Ning kuna arhiiv on sügav ja ulatub tagasi 40-ndatesse aastatesse, siis näeb vaikselt ka seda, kuidas erinevate  põlvkondade muusikamaitse muutub. Kuulasin eile õhtul uinumise saateks värsket saadet ja tuli  meelde mu mõte, kirjutada iseenda üksiku saare lugude nimekiri. Siin ta on:

1. Veljo Tormise Ingerimaa õhtutest üks ilus lugu

Kui ma olin teismeline, oli Tormisel parasjagu suur juubeliaasta ja ärkamisaeg ja kõik ilus ja hää. See pidi siis olema 1990. aastal tema 60. juubel. Ning tema muusikat mängiti päris palju. Ja sellel muusikal on minu jaoks vägi sees. Mulle meeldib ka Raua needmine väga, ent see õhtulugu on õhuline ja müstiline. Raua needmisega saan ma rääkida ühe loo veel seoses Tormise juubeliaastaga. Rapla maakonnas oli siis 8-9. klasside mälumäng, mis toimus iga kuu mingil teisipäeval Raplas. Ma olin siis 8. klassi piiga ja mul oli suur au  koos vanema klassi tublidega olla seal kohal. Ning alati oli mälumängus ka kolm muusikaküsimust. Ühel korral siis mängiti Raua needmist ja paluti autorit ja loo nime. See tuli mul esimeste taktidega. Üks teine võistkond toetudes laulu sõnadele sai pealkirjaga hakkama, aga teiste jaoks oli lugu tundmatu. See tegi minust muidugi veidriku, kuigi mitte väga halvas mõttes. Tormist on mul aeg-ajalt vaja, et tunda väge ja sidet millegi suure ja olulisega. Ning Raua needmist Metsatöllu esituses naudib isegi T.

2. Simply Red ja So Beautiful.

Simply Red oli millegipärast üks esimesi selliseid bände, keda ma fännama hakkasin. Ning sugugi mitte selle loo pealt. Alguses oli Fairground, mis tuli raadiost. Kontserdiettekandena, nagu seegi lugu. See oli võimas lugu. Kuid So Beautiful on lugu, mis on mind pannud nutma, tantsima ja kaasa üürgama. Selle sõnad on kummalised, kummitavad ja pisut häbitunnet tekitavad. Sellist kummalist, natuke kohatut häbitunnet. Nagu oleks mina see, kes on ilus ja igav. Üks osa minust tahab olla ilus ja igav ja teine osa on kõigest hingest selle vastu. Ilu ja igavus on samas kaduvad, kuid seda laulu ma hea meelega kuulaks üksikul saarel. Ja just sellises kontserdiettekandes koos kuulajate häältega.

3. Wimme Saari Gierran

Wimme lugu on jällegi midagi müstilist ja väega. Wimme on üks neid väheseid artiste, keda ma olen kontserdile kuulama saanud minna. Ning see oli võimas elamus. Ma ilmselt ei mõista nende lugude sügavat sisu ja tähendust, ent ka võõra kuulajana tekitab see emotsiooni.

4. Kinnie Starr ja Tanya Tagaq Body like a Queen

Vägi on ka selles loos. Naiste vägi, mis on kahe esitaja poolt viidud nii kõrgeks kui vähegi saab minna. Kinnie Starr on Kanada räppar, seega on sõnad selles loos väga olulised. Ning ebakindluse meres on meeldetuletus enda kehast kui kuningannast värkendav.  See lugu võtab kokku ka minu mõneaastase huvi Kanada muusika ja Kanada Arktika vastu. Tanya Tagaq ja Kinnie Starr on mõlemad siin blogis varem kajastamist leidnud.

5. Tom Jones ja The Reason

Tom Jonesi hääl on mulle meeldinud. Mitte noorena ja võimsana, vaid pigem 90-ndate kogenumas ja õrnemas variandis. Seda lugu olen ma kuulanud päevade kaupa, kaasa laulnud. Ning aeg-ajalt on teda vaja hea tunde tekitamiseks, lootuse tekitamiseks.

6. Hedningarna Täss on nainen

Taas näiste vägi ja müstiline muusika põhjamaine muusika. See lugu annab mulle ka jõudu, aitab jala vastu maad lüüa ja ennast kehtestada. Hedningarna meeldib mulle väga, aga see on lugu, mis tuleb esimesena meelde nendelt.

7. Elisapie Isaac Moi Elsie

Karge, kauge lugu. Ka video on lummav ja karge. Teeb mind mõtlikuks, rahulikuks. Ehkki ma sõnu ei mõista, siis on ta ikkagi imeilus. Jällegi, lugu mida ma olen päevade kaupa järjest kedranud ja siis mõne aja pärast jällegi tagasi tulnud.

7. Johansonid Tahan koju

Ühel hetkel, kui mulle tundus, et maailm on karm ja miski ei edene, oli see lugu mu päästerõngas. Kui elu oli jälle tagasi rõõmsamaks läinud, muutusid minu jaoks selle laulu sõnade tähendus. Raskel hetkel oli kodu midagi sellist, kuhu ma polnud veel jõudnud ja kust tagasi ei tulda, kuid siis sai sellest midagi, mille poole püüelda. Midagi ilusat ja helget, kuhu on hea ikka ja jälle tulla. See lugu paneb mind tänagi heldimuspisarat valama. Ning ka sellel lool on oma vägi sees.

Millise raamatu ma kaasa võtaks? BBC annab kaasa Piibli ja Shakespeari kogutud teosed. Mul on raske valida, sest neid teoseid, mida tahaks lugeda ja ma veel ei ole lugeda jõudnud, on päris mitmeid. Ent mis võiks olla mulle toeks. Seda pakub mulle Martti Larni Ilusa seakarjuse, mis on ilmunud eesti keeles 1961. aastal Loomingu raamatukogus. Ja luksus? Minu esimene mõte on vann. Vann on see sõna ja asi, mis seondub luksusega. On see siis kasutatav ja praktiline või mitte. Aga see on igapäevaelu kõige mõnusam luksus.

 

