Heidi soovis, et kullakesed võiksid ka meemi teha. Et mõned neist  uudistest on olulised olnud, siis kirjutan kah.

Kirjuta, kus olid sina, kui…
1. …esimene inimene astus Kuule 21.7.1969?

Mind ei olnud üldse veel plaanis. Ema ja isa ei olnud veel tuttavadki.

2. … John Lennon mõrvati 8.12.1980?

Kolme ja poolene mina ilmselt võitles õega ema tähelepanu pärast, käis esimest talve lasteaias. Iseenda mälestused sellest ajast puuduvad.

3. … T¨ernobõli elektrijaamas plahvatas üks tuumareaktoritest 26.4.1986?

Konkreetset päeva ei mäleta. Meeles on see, et võis olla ilus kevad ja varajane kartulipanek. Sest tagantjärgi on selliseid jutte olnud. Mina käisin teises klassis. Koolimaja asus kaks kilomeetrit kodust eemal teises külas ja jala sai käidud seda vahet. Ning segadust oli palju. Kas on vaja hoiduda päevitamisest? Vihma kätte ei tohi jääda? Sügisel ei tohi seeni korjata ja marju vist ka ei olnud hea korjata. Alles järgmisest talvest on mul meeles üks kohalik mees, kes tuli “kordusõppustelt” tagasi.

4. … toimus Balti kett 23.8.1989?

Enne ja pärast Balti ketti olin ma kahenädalases laagris Värskas. Oli mingi kummaline noortelaager. Ma olin siis 12 aastat vana ja seal üks noorimaid. Saime käia ujumas ja loengutes. Aga keti päeval sõitsime kahe bussiga Viljandimaale Loodi. Pärast ketis seismist oli plaan minna piiri äärde peole, aga teedel olid vinged ummikud ja nii me siis pöörasime poole tee pealt Värska poole tagasi. Ülejäänud perekond oli ketis Kehtna juures.

5. … Estonia uppus 28.9.1994?

Rapla I Keskkool, 12. klass. Hommikusi uudiseid mäletan. Aga need ei tekitanud minus erilist emotsiooni. Arusaamine, et asi on tõsine, tuli alles koolis. Ühel klassikaaslasel oli perekonnatuttav sinna jäänud. Ent miskipärast ei lasknud ma seda sündmust eriti enda ligi. Mul olid muud mured vist.

6. … printsess Diana suri 31.8.1997?

Printsess Diana surm oli minu esimene uudis Tartus. Tollel nädalavahetusel veetsin ma oma esimesi öid ja päevi rebasena Nooruse ühikas. Tegin suurpuhastust ja sättisin tuba ümber. Ning raadio  paika saades ja jaama üles leides oli see uudis, mida kedrati ja kedrati. Ning nädal hiljem, matusepäeval vaatasin ma ülekannet maal vanemate juures kodus. Tundsin ennast tähtsana ja segaduses olevana.

7. … saabus aasta 2000?

Ilmselt olin maal kodus vanemate juures. Vaatasime emaga koos telekat ja käisime õues. Võib-olla oli see see aasta, kus me käisime emaga kahekesi Kehtna mõisa juures tulevärki vaatamas ja sattusime otse tulevärgi alla. Aga võib-olla oli see mõni teine vahetus. Igatahes mälu puudub. Sellel ajal olin ma tudeng ja üsna üksildane inimene.

8. … toimus terroriakt World Trade Centerile 11.9.2001?

Nooruse ühikas, Tartus. Elasin koos arstitudengiga, tal oli telekas. Väike ja mustvalge. Vist käisin hommikul loengus ja tulin koju ja panin teleka käima ja asusin oma laualina tikkima. Ühel hetkel katkestati Kanal kahes seebinäitamine, et näidata tornide kukkumist. Minu esimene reaktsioon oli: ei või olla, see on mingi nõme nali. Aga kui uudisriba jäi ja mujalt uudised tulid, siis ka arusaam, et midagi hullu on tõesti juhtunud. Reaktsioon oli valuline. Tollest sügisest mäletan, et sai vaieldud inimestega. Minu arvates ei olnud USA reaktsioon sissetungina Afganistani ja Iraaki kuigi adekvaatne. Umbes sellel ajal hakkasin ma jutukas suhtlema oma praeguse abikaasaga.

9. … Michael Jackson suri 25.6.2009?

Eelmise suve jaanipäevajärgne aeg. Küllap ma olin maal Kehtnas koos perega. Ma ausalt öeldes ei mäleta, mis tehtud sai või mis emotsioon mind sellega seoses valdas. Pigem on meeles mõned päevad hiljem tulnud emotsioon: aitab juba sellest ühe uudise ketramisest. Ma ei ole osanud Jacksonit muusikuna hinnata  nii palju, et tema surm minu jaoks pöördelise tähtsusega oleks olnud. Surm on minu jaoks veel selline paratamatu, loomulik ja kauge asi.

10. … milline uudis jäi meelde eilsest päevast või mida tegid eile?

Eile, tööl valmistasin ette sotsioloogia loengut. Tegin slaide ja mõtlesin, kuidas rääkida huvitavalt. Aga uudis, mis eilsest meelde jäi, oli minu jaoks hoopis tore ja kiiksuga. Mitmetest blogidest minu readeris käis läbi uudis, et Cochrane reviews ilmus ülevaade sünnituse käigus joogi ja söögi manustamise keelamise mõttetuse kohta. Mitmed sünni– imetus ja emaduse blogid ameerikas hõiskasid teate üle, et üks tunnustatumaid tõenduspõhise meditsiiniinfo allikaid on ilmutanud ülevaate, milles normaalselt kulgeva sünnituse käigus ei ole põhjust keelata jooki ja sööki sünnitavale naisele. Head aega üle 50 aasta vanune tõde, et igaks juhuks, kartes keisrilõiget ja üldnarkoosi on parem naistel taluda janu ja nälga!

